I samarbete med AktivBo genomför vi vår nöjd kund-undersökning vartannat år. Under hösten var det dags igen där våra samtliga bostads- och lokalhyresgäster tillfrågades om hur nöjda de är med vår Service och Produkt som vi tillhandahåller. Andra index som också mäts är Profil, Attraktivitet och Valuta för hyran.
Mycket glädjande har vi fått väldigt fina resultat, så pass bra att vi har blivit nominerade till Kundkristallen för högsta serviceindex för såväl bostäder som lokaler. Tävlingen, som avgörs den 6 februari 2025, utgörs av alla företag som deltar i AktivBos undersökning och det är hyresgästernas svar som ligger till grund för detta.
Bostäder
Serviceindex har vi höjt sedan förra mätningen och den ligger nu på 90,1 % nöjda hyresgäster, högt över branschmedelvärdet som är 81,3 %. Inom respektive delindex (”Ta kunden på allvar”, ”Trygghet”, ”Rent & snyggt”, ”Hjälp när det behövs”) ligger våra resultat i den övre kvartilen och långt över branschsnittet.
Likaså när det gäller produktindex, som består av delindexen ”Lägenheten”, ”Allmänna utrymmen”, ”Utemiljön”. För Allmänna utrymmen slår vi i topp med 93,5 % nöjda hyresgäster. Vår uppfattning är att upplevd trygghet hänger samman med att det är rent och snyggt i allmänna utrymmen, därför är det något vi ständigt arbetar med. Även om delindexet ”Trygghet” har ökat från föregående mätning så är det något vi prioriterar och ständigt jobbar med.
Lokaler
I den föregående mätningen, som genomfördes under hösten 2022, vann vi Kundkristallen för Högsta service med resultatet 88,7 %. I 2024 års undersökning blev resultatet än högre, 90,2 %, vilket också är högt över branschmedelvärdet.
När det gäller delindexet ”Rent, snyggt och tryggt” ligger det på 92,1 %, nio procent högre än branschsnittet. I samtliga huvudindex ligger Olov Lindgrens resultat avsevärt högre än medelvärdet. Fina resultat har vi fått som rör information kring arbeten som ska utföras, information om anpassningar av lokaler samt information i övrigt från Olov Lindgren.
Vi är stolta och glada över de goda resultaten och nomineringen till Kundkristallen för högsta service inom både kommersiella lokaler och bostäder. Detta ser vi som ett kvitto på att vi är på rätt väg. Men vi stannar inte där. Vi kommer att fortsätta vårt förbättringsarbete och analysera resultaten för varje område och fastighet. Ett område där vi ser förbättringspotential är att informera om vårt arbete för ett bättre klimat och hur våra hyresgäster kan öka sin miljömedvetenhet. Det lovar vi att återkomma om.
Med detta vill vi tacka för alla svar vi fått och att ni som deltagit har tagit er tid att lämna synpunkter, mycket värdefullt för oss!
Det familjeägda fastighetsbolaget Olov Lindgren förvaltar 118 hyresfastigheter i Stockholm. Med grunden väl förankrad i en byggmästartradition sedan starten 1938, bygger, förvaltar och utvecklar vi hållbara, klimatsmarta bostäder och arbetsplatser för framtiden. Det långsiktiga perspektivet sitter i våra väggar, medan omtanke och lyhördhet fyller rummen. Allt för att skapa en atmosfär där både medarbetare, kunder och hyresgäster är trygga och trivs. Både idag och imorgon.