2021-06-29 09:00Pressmeddelande

Ljusnande uthyrningsmarknad

Fastigheten Hasseln 5Fastigheten Hasseln 5. Foto: Webbkompetens

Efter en lång period med covid-19 och dess effekt på kontorsmarknaden har lokaluthyrningarna tagit ny fart. Intresset har ökat för kontorslokaler och Olov Lindgren känner av företagens framtidstro då de gjort flera lyckosamma uthyrningar under våren.

Många har känt av en svagare marknad med färre lokalsökande företag under det gångna året. Vindarna tycks ha vänt och Olov Lindgren känner av det ökade intresset. Under våren har tio nya avtal skrivits och befintliga hyresgäster väljer att stanna kvar i sina nuvarande lokaler.

- Under förra året mattades marknaden av men nu har efterfrågan ökat igen. Vi får fler förfrågningar från företag som söker lokaler som är mindre än 500 kvadratmeter nu, och passande nog är det de ytorna som vi har valt att inrikta oss på. Det gör också att vi kan vara snabba och flexibla vilket är en fördel, säger Henrik Spännare, chef för kommersiell förvaltning på Olov Lindgren.

Bland de tillträdande hyresgästerna finns Hedera Group, som arbetar med personalförsörjning inom vårdsektorn och är listade på First North. De flyttar efter sommaren in i sina nya lokaler på Vasagatan 15-17.

- Vi ser ljust på framtiden och det faktum att vi expanderar gör att vi behöver nya moderna lokaler. Det kommunikativa läget var också avgörande i valet av lokal, säger Johan Sandström, vd på Hedera Group.

Rapporten Småföretagen och jobben från Swedbank, Företagarna och Sparbankerna, som publicerades under våren, styrker den anade framtidsoptimismen. Den visar att småföretagen är, trots att antalet arbetstillfällen minskade under det senaste året, positiva inför sysselsättningsutvecklingen för det kommande året. Vart femte företag räknar med att öka antalet anställda.

- Det är fler än vi som ser ljuset i corona-tunneln, mycket positivt! kommenterar Henrik Spännare.

Olov Lindgren förvärvar och bygger samt förvaltar och utvecklar egna hyresfastigheter med bostäder och lokaler i Stockholmsområdet. Som långsiktig fastighetsägare tar vi ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt ansvar. Vi vill bidra till en klimatsmart stad. Vår vision är hållbara miljöer där människor känner tillit till varandra. Olov Lindgren är ett familjeägt fastighetsbolag som äger och förvaltar 113 fastigheter i Stockholm, från Farsta i söder till Tensta i norr med störst koncentration på Södermalm. www.olovlindgren.se

Henrik Spännare
Chef Kommersiell förvaltning