2022-06-27 04:00Pressmeddelande

Olov Lindgren bygger igen

VisionsbildVisionsbild av ny förskola på Karlskronavägen. Bild: BSK Arkitekter

I Björkhagen har fastighetsbolaget Olov Lindgren fått möjlighet att utveckla nya hyresbostäder och har nu beviljats bygglov. Den strategiska satsningen på nyproduktion som företaget gjort de senaste åren har gett resultat.

Olov Lindgren vilar på en lång byggmästartradition där flera hus uppfördes under 50- och 60-talen. Av de 115 fastigheter som fastighetsbolaget äger i Stockholms stad är 30 procent byggda i egen regi. Det sista huset i raden byggdes på 90-talet och efter ett uppehåll har startskottet nu alltså gått för att börja bygga hyreshus igen.

– Ett av våra tillväxtmål är nyproduktion och vi har på nytt fått chansen att bygga bostadshus. Vi har varit med och byggt upp Stockholm i 84 år och vi fortsätter bidra till bostadsförsörjningen i vår stad, vi har bara haft en liten paus, säger Sven Renström, vd på Olov Lindgren.

Bygglovet omfattar ett lamellhus och två punkthus inklusive en förskola utmed Karlskronavägen i Björkhagen. Byggnationen startar i början av 2023 och inflyttning beräknas ske två år senare. Utöver det här projektet har Olov Lindgren ytterligare bostadsutvecklingsprojekt på gång.

– Att vi fått klartecken att bygga nya hus i Björkhagen är en milstolpe, utvecklings- och planeringsarbetet har pågått en tid och det ska bli roligt att få sätta spaden i backen, säger Henrik Deuschl, projektchef på Olov Lindgren.

Stockholm är en av Europas snabbast växande städer och till 2030 ska 140 000 nya bostäder byggas. Och en del av dem vill Olov Lindgren bidra med.